Upotreba emotikona pokazuje kako tehnologija simplifikuje svakodnevnu komunikaciju. Da li je to baš tako loše?

Share

Smajliji možda pojednostavljuju komunikaciju, ali da li oni zaista predstavljaju jezičku regresiju?

Emoji-more

Dostigli smo kritičnu tačku u upotrebi emotikona. Smajliji, lica koja plaču, namiguju i ostali piktogrami neizbežan su deo savremene pisane interakcije. Da li je to početak kraja pismene komunikacije kakvoj su nas učili?

Verovatno ste već videli objavu na mrežama u kojoj se porede hijeroglifi i sporazumevanje emotikonima, uz komentar: “4000 godina kasnije, i opet smo na početku.”

hijeroglifi

Uzburkane emocije i žustri komentari koji prate ovakve objave ukazuju na to da javnost emotikonima začinjenu prepisku smatra nekom vrstom regresije i korakom unazad ljudske vrste, evolutivnog autogola. Šta je sledeće, povratak u pećine? Međutim, skromno stanovište autora ovog teksta je suprotno – emotikoni su zapravo veliki korak unapred.

Lingvistička vrednost smajlija

Dopadalo se to vama ili ne, emotikoni razvijaju respektabilnu reputaciju: smajli sa suzama je imao tu čast da ga Oksfordski rečnik u 2015. proglasi za reč godine. Dalje, emoji su jezik koji se najbrže razvija i raste.

Ne, nije greška, emoji jesu jezik a najveća vrednost tog jezika je univerzalnost. Nije potrebno da pohađate kurs da bi naučili šta koji smajli znači; čim ga pogledate, jasna vam je poruka koju prenosi. Čak i dete razume šta je osmeh, kao što mu je jasna razlika između osmeha i namrštenog lica.

Upravo ta univerzalnost omogućuje da dve osobe, čak i ako potiču iz najrazličitijih kultura, mogu da se razumeju smajlijima. Koji jezik se još može pohvaliti time?

Emotikoni unose ekspresivnost i individualnost u svakodnevnu prepisku. Na primer, ako ubacite piktogram svinje u poruku, to može da znači da ste se prejeli za ručak, ili da vam je dečko svinja, ili da vam se jede šunka.

Poruke koje imaju smajlije i sličice su daleko upečatljivije i duže se pamte. Prema istraživanjima psihologa, ljudi pamte 65% onoga što vide naspram samo 10% onoga što pročitaju. Jasno je onda koliko je superiornija efikasnost emoji komunikacije i marketinški stručnjaci su brzo prepoznali njenu vrednost.

Jezičkim čistuncima se kosa diže na glavi zbog popularnosti emotikona. Hteli mi to da priznamo ili ne, pisana komunikacija nije bez mana, a smajliji je dopunjuju na savršen način.

A u kojoj meri vi koristite smajlije u prepisci, i da li volite kad vam pišu i šalju emotikone?

 

 

 

 

Share